Apostoli Jaakob kirjoittaa sellaisille kristityille, jotka kristillisyyden varjon alla rupesivat huoraamaan:
“Te huorintekijät ja huorat, ettekö te tiedä, että maailman ystävyys on viha Jumalaa vastaan?
Joka siis tahtoo maailman ystävä olla, hän tulee Jumalan vihamieheksi.”
Jaak. 4: 4
(Kirjoitin Raamattu-blogiini jakeen suomennoksista)
Alustavaa pohdintaa
Tässä kuulevat ensiksi kaikki armonvarkaat,
mitä maailman ystävyys
matkaan saattaa, nimittäin Jumalan vihan
ja kirouksen.
Toiseksi kuulevat
myös huorintekijät ja huorat, mikä
tuomio heitä odottaa, nimittäin Jumalan
viha ja kirous jokaisen päälle, joka
pahaa tekee.
Emme tiedä, minkä tähden
apostoli Jaakob oli niin kiivas
haukkumaan huoria ja maailman ystäviä,
mutta se on tosi, että Mooseksen
aikana oli myös yksi mies, joka pisti
yhden huoran kuoliaaksi juuri vereksen
työn päältä. Ja Jumala lupasi sille
miehelle papin viran siitä syystä, että
hän oli kiivas Jumalan puolesta huoria
ja huorimiehiä hävittämään. (Pinehas Ben Eliezer, ks. 4. Ms 25:7-15)
Huoruuden synti on kauhistus Jumalan
silmäin edessä.
Ja me tiedämme,
että huoruuden synti käy kovin vanhemman
kunnian päälle. Niin että suruttomat
vanhemmat eivät kärsi kovin
paljon vilppiä, ennen kuin he ajavat
pois huoria ja huorimiehiä talostansa.
Ja maailman herrat ajavat usein lapsensa
pois talosta jalkasikiön tähden.
Miksi
Vapahtaja on haukkunut koko sen
suruttoman kansan huoruuden sukukunnaksi,
vaikka ei tosin kaikki ole
huoranneet? (ks. Mt 16:4)
Ja Paavali määräsi yhden
huorimiehen ruumiin saatanalle, että
sielu pelastettaisiin. (ks. 1Kor 5:1-13)
Huoruuden synnistä
Ei leikinlaskun ja naurun asia
Ei ole tosin huoruuden synti hirveä
maailman edessä, saati se pysyy joltisesti
salattuna. Ja maailman herrat nauravat
vaan, koska he puhuvat keskenänsä
näistä retkistänsä. Mutta Jumala ei nauranut,
koska hänen vihansa syttyi Israelin
lapsille huoruuden tähden. Silloin
surmattiin neljä kolmatta kymmentä tuhatta
Israelin lapsista huoruuden tähden. (ks. 4. Ms 25)
Olikos Jumala väärä, joka niin kovin
rankaisi huoria ja huorimiehiä? Paras
on, että kaikki huorat ja huorimiehet
heittäisivät pois toivomasta Jumalan
päälle, sillä ei ole Jumala huorain Jumala,
vaan niitten Jumala hän on, jotka pitävät
astiansa puhtaana.
Huoraajan väärä ja oikea luottamus Vapahtajaan
Mutta huorat luottavat sen päälle, että
Vapahtaja on heille armollinen, koska
hän ei ole tuominnut sitä huoraa, jolla
fariseukset rupesivat häntä kiusaamaan.
Ja tuovat vielä senkin paikan Raamatusta,
että portot ja publikaanit käyvät fariseusten
edellä taivaan valtakuntaan. Miksei,
jos huorat rupeavat totisen katumuksen
ja parannuksen tekemään. Mutta se
sana ei ole puhuttu hävyttömille huorille,
eikä myös siveille huorille, mutta katuvaisille
huorille, jotka itkevät hänen jalkainsa
juuressa, niin kuin se syntinen
vaimo spitalisen Simonin huoneessa.
Se taisi olla Maria Magdalena, yksi
vanha huora, jonka myös fariseukset
olivat pitäneet huorana. Jos, sanon
minä, jos semmoinen katumus tulisi
muille huorille, kuin sille vaimolle,
joka pesi Jeesuksen jalat katumuksen
kyyneleillä ja kuivasi ne päänsä hiuksilla,
niin semmoinen huora pääsee
kyllä pikemmin taivaan valtakuntaan,
kuin ne omavanhurskaat fariseukset,
jotka itsensä pitävät puhtaana.
Maailman ystävyydestä
Hengellistä vihaa
Mutta nyt sanoo Jaakob, että maailman
ystävyys on viha Jumalaa vastaan. Tässä on paljon niitä, jotka maailman
ystävyyden tähden vihaavat Jumalaa,
vaikka he luulevat rakastavansa häntä.
Mutta heidän vihansa Jumalaa kohtaan
tulee ulos kristityitä vastaan, joille he
kantavat hengellistä vihaa.
Vapahtaja ja vihollinen välittävät lapsistaan
Sillä ei Vanhin pidä sitä pahana, että
vihollinen häntä pieksää ja haavoittaa.
Mutta jos hänen lapsiinsa kosketaan,
silloin suuttuu vanhin. Ei hän suo, että
narrit tulevat hänen lapsiansa kiusaamaan
ja vainoamaan.
Niin suuttuu myös
vihollinen hirmuisesti, jos joku kristitty
tulee hänen lapsiansa vaivaamaan parannuksen
huudolla. Ei vihollinen kärsi,
että kristityt tekevät hänen lapsillensa
rauhattomuutta. Se näkyi jo Vapahtajan
aikana, kuinka hirmuisesti vihollinen
silloin suuttui, koska vihollisen lapset
eivät saaneet nukkua rauhassa.
Punssia ja pirun paskaa
Mitä nyt Jaakob sanoo maailman ystävyydestä,
se on totisesti niin tapahtunut,
että kaikki ne, jotka tahtovat maailman
ystävät olla, tulevat Jumalan vihamiehiksi.
Kuinka monta on jo maailman
ystävyys vienyt helvettiin?
Moni on maailman
ystävyyden tähden häätynyt juomaan
punssia herrain seurassa. Eivät he
ole tahtoneet loukata maailman herrain
ja hyväin ystäväin mieltä. Sen verran on
maailmanmielisyys vaikuttanut, että moni
on sen kautta menettänyt kristillisyytensä.
Ei ainoastansa sen kautta, että
hän on vastoin omaatuntoa pirun paskaa
maistanut, vaan myös, koska omatunto
on vaatinut puhumaan totuuden, ei ole
maailman kunnian tähden tohtinut. Ei
ole maailman ystäviä tahtonut loukata,
eli vastoin heidän mieltänsä tehdä.
Omaatuntoa vastaan
Ja semmoinen ihminen, jonka täytyy
vastoin omaatuntoansa maailman ystävyyttä
noudattaa, tulee pian Jumalan vihamieheksi,
alkaa vastustamaan kristityitä,
ja viimein paatuu niin, että hänen
täytyy tuomita itsensä helvettiin. Tämä
maailman ystävyys on saattanut monta
kristittyäkin horjumaan ja molemmin
puolin ontumaan. Te huorintekijät ja
huorat, ettekös tiedä, että maailman ystävyys
on viha Jumalaa vastaan. Joka
tahtoo maailman ystävä olla, hän tulee
Jumalan vihamieheksi.
Kiinni maailmassa vaikka haluaisi parempaa
Moni ihminen on näinä aikoina huomannut,
että hänen elämänsä ei ole oikea
elämä, ja olisi kyllä halu tulla parempaan
elämään, mutta maailman rakkaus
ja maailman ystävyys on niin suuri,
ettei hän raaski erkaantua maailmasta ja
ruveta seuraamaan Kristusta. Maailman
ystävät pidättävät häntä hännästä ja peräsuolesta.
Jos maailman seuramiehiä ei
olisi, niin rupeaisi moni seuraamaan
Jeesuksen opetuslapsia. Mutta maailma
on niin rakas, ettei hän raaski jättää sitä
rakasta maailmaa.
Suruttomuus
Vaikka nyt moni on vakuutettu siitä,
ettei maailma auta häntä kauas, kuitenkin
on maailma mielessä ja sydämessä,
ettei hän saata jättää maailmaa. Ja vaikka
Jumalan sana todistaa, että ne, jotka
maailmaa rakastavat, ne maailman
kanssa hukkuvat, niin kuitenkin on
maailma voimallisempi voittamaan sydämen
ja vetämään suruttomuuteen.
Kuoleman kauhea hetki
Ajatelkaa nyt perään, te suruttomat,
te sokeat raukat, te huorat ja huorintekijät,
kuinka hauska teillä on erkaantua
maailmasta, koska kuolema tulee pusertamaan
teidän sydämiänne ja painaa silmät
umpeen kylmällä kädellänsä. Silloin te taidatte katua teidän hulluuttanne,
ettette ole ennen alkaneet maailman
ystäville sanomaan hyvästiä, ennen kuin
viimeisessä silmänräpäyksessä. Silloin
kyllä täytyy teidän kalvavalla omallatunnolla
jättää kaikki, mikä kallein ja
rakkain on tässä maailmassa.
Iankaikkinen tuomio
Kuka tietää, mikä teitä kohtaa viimein
iankaikkisuudessa!
Ei ole tietoa,
auttaako teitä enää maailman ystävyys
ja maailman hekuma. Koska ihmisen
sukukunnan piti niin onnettomaksi tuleman,
että hänen piti joutuman sen
suuren kelmin ja viettelijän haltuun,
joka osoittaa kaikille suruttomille maailman
hyvyyttä kauniiksi ja toivotettavaksi,
eikä anna kuitenkaan muuta kuin
onnettomuutta palkaksi, niin olisi paras
neuvo, että kaikki ihmiset, jotka ovat
tulleet tuntemaan onnetonta tilaisuuttansa
niin kauan kuin he ovat vihollisen
hallussa, rupeaisivat Jumalan armon
kautta kiskomaan itseänsä irti
maailmasta ja rukoilemaan, että se suuri
Sotasankari, joka on maailman voittanut,
pelastaisi heidän sielunsa perkeleen
ja maailman orjuudesta, että he
pääsisivät irti maailmasta, niin kuin
lintu ansasta, koska maailma näyttää
niin kuin hän olisi kokonansa saatanan
haltuun annettu.
Rukous
On kuitenkin vielä muutamia harvoja
sieluja, joiden tähden maailmaa vielä
vähän aikaa säästetään. Ja niiden
harvojen sielujen, jotka odottavat Israelin
lunastusta, pitää löytämän Herransa.
Ei heidän pidä kuolemaa maistaman,
ennen kuin he näkevät Herran
Kristuksen.
Kuule, rakas taivaallinen
Isä, murheellisten ja alaspainettujen
sielujen rukous. Isä meidän j. n. e.
No comments:
Post a Comment