Rovastin toinen saarna samana Rukouspäivänä on Raamatun julistusta, jossa sisältöä tulkitaan vahvasti ensimmäisen saarnan taustalta.
Kolmannen rukouspäivän korkean
messun teksti Paavalin lähetyskirjasta
roomalaisten tykö 12. luvussa ja 1. ja 2.
värssyssä:
“Niin neuvon minä teitä, rakkaat
veljet, Jumalan sydämellisen laupeuden
kautta, että te antaisitte teidän
ruumiinne eläväksi, pyhäksi ja Jumalalle
otolliseksi uhriksi, joka on teidän toimellinen
jumalanpalveluksenne. Ja älkää
sovittako teitänne tämän maailman
muodon jälkeen, vaan muuttakaa teitänne
teidän mielenne uudistuksen kautta,
että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä,
otollinen ja täydellinen tahto olisi.”
Room 12:1-2
Uhri Jumalalle
Tämä meidän ylösluettu tekstimme
on kirjoitettu kristityille, jotka uhraavat
ruumiinsa Jumalalle, eivätkä sovita itseänsä
tämän maailman muodon jälkeen.
Mutta koska pakanat elävät vastoin tätä
Paavalin manausta, ensiksi uhraavat
ruumiinsa saatanalle, ja toiseksi asettavat
itsensä tämän maailman muodon jälkeen,
pitää meidän tällä hetkellä suruttomain
ylösrakennukseksi perään ajatteleman,
kuinka pakanat uhraavat ruumiinsa
saatanalle ja asettavat itsensä tämän
maailman muodon jälkeen.
Toisenlaisia uhreja
Rovasti kuvaa tässä jaksonsa ruumiinsa antamista Jumalan sijasta erilaisille perkeleille ja tällaisten uhrien kauheita seurauksia sekä hänelle itselleen että lähimmäisille.
Pakana uhraa ruumiinsa juopumuksen perkeleelle
Pakanat uhraavat ruumiinsa ensiksi
juopumuksen perkeleelle. Koska he nimittäin
täyttävät himonsa juopumuksen
kautta, uhraavat he ruumiinsa juopumuksen
perkeleelle.
Ruumis on ensimmäinen,
joka saa kärsiä juopumuksen
tähden, sillä kaikki väkevä juoma polttaa
juomarin suolia ja turmelee hänen
vertansa. Juomari tulee jälistä päin nuopeaksi
ja sairaaksi, niin kuin hän olisi
paskaa syönyt. Ja mikäpä paloviina on
muu kuin vuotava pirun paska, jota itse
piru on opettanut ihmisiä keittämään pimeyden
ruhtinaalle makeaksi hajuksi.
Koska pirun paskaa keitetään, täytetään
koko maailma semmoisen hajun kanssa,
joka on makea ja hyvänhajuinen pirun
nokassa. Mutta muutoin on se niin myrkyllinen,
että se on pilannut koko tämän
ilman. Se on turmellut monta sataa tuhatta
ihmistä. Se on ottanut muutamilta
järjen pois ja nostanut manalaisia valtajuomarien
päälle.
Paloviinan vaikutuksista vielä
Kaikki sidotut perkeleet ovat paloviinan
kautta irti päässeet. Erinomattain vihan
perkele, huoruuden perkele, prameuden
perkele. Paloviinan kautta teki
ylpeyden perkele köyhän rikkaaksi. Se
teki traasuperkeleen suureksi herraksi.
Se teki voimattoman voimalliseksi. Se
teki muutamia jumaliseksi ja totiseksi.
Mutta se teki myös monta siveätä miestä
jumalattomaksi, niin että he rupesivat
viinassa kiroamaan, riitelemään ja tappelemaan,
vaimojansa pieksämään, ihmisiä
murhaamaan. Niin meni monen
siveän miehen siveys ja hiljaisuus hukkaan
paloviinan kautta. Nämä onnettomat
sielut uhrasivat ruumiinsa saatanalle,
pilasivat terveytensä, haaskasivat
omaisuutensa ja tulivat traasuperkeleeksi
jo tässä maailmassa. Mitäs sitten
mahtaa tulla iankaikkisuudessa?
Suruttomat uhraavat itsensä huoruuden perkeleelle
Suruttomat uhraavat myös huoruuden
perkeleelle ruumiinsa, koska he
nuoruuden iässä juoksevat huorain perässä
ja elävät niin kuin luontokappaleet.
Ensiksi kaikki huorat panevat kaiken
tienauksensa koreuteen, että he paremmin
kelpaisivat maailmalle ja huorapukille.
Sitten tekevät he jalkalapsia ja
naivat tyhjän päälle, eli heittävät lapsiansa
vieraalle.
Ja sillä tavalla saavat lapset
kärsiä vanhempain syntein tähden, ei
ainoastansa tässä, mutta myös tulevaisessa
maailmassa. Koska lapsilla ei ole
oikeat vanhemmat, jotka kasvattaisivat
heitä ihmiseksi, tulevat semmoiset huoraksi
ja varkaaksi. Niin kuin vanhemmat,
samoin myös lapset. Yksi kaunis
joukkokunta, kun he tulevat Jumalan
tuomion eteen. Siellä he saavat seisoa,
niin kuin riettaan morsiamet, ja hävetä
iankaikkisesti.
Huoruudesta vielä
Miksi Vapahtaja on haukkunut koko
sukukunnan huoruuden sukukunnaksi?
Miksi Jumala niin hirmuisesti rankaisi
Israelin lapsia, koska he rupesivat pakanain
kanssa huoraamaan? Se on yksi
kauhistavainen ja häpeällinen synti, se
sama huoruuden synti, että kunnian
perkelekin kääntää silmänsä pois huorain
joukosta. Viimein vanhat huorat
tulevat pirun paskan kantajaksi ja ylenkatsottavaksi
kaikilta.
Pakanat uhraavat ruumiinsa kunnian perkeleelle (urheilu)
Pakanat uhraavat ruumiinsa kunnian
perkeleelle, koska he nuoruuden iässä
prameuden tähden raatavat ruumistansa
ja tulevat keski-iässä kivulloiseksi.
Muutamat painiskelevat, muutamat nostavat
raskaita kuormia, muutamat hyppivät
ja taittavat jäseniänsä. Muutamat
juoksevat kilpaa ja muutamat tekevät
työtä enemmän, kuin ruumis kestää. Ja
kaikki tämä turha kunnia on pilannut
monen ihmisen terveyden. Ei ole ihme,
että ihmisen sukukunta polvesta polveen
tulee huonommaksi sekä sielun
että ruumiin puolesta. Ihmisen sukukunta
on niin turmeltu ja niin huono, ettei
ole sanomista.
Pakanat uhraavat itsensä ahneuden perkeleelle
Pakanat uhraavat myös ruumiinsa
ahneuden perkeleelle. Koska nimittäin
ahneuden perkele pääsee oikein hallitsemaan,
silloin ei ole pakanoilla yön
lepoa eikä paljon syömärauhaa. Ja mitä
ahneuden perkele kokoaa, sitä kunnian
ja huoruuden perkele haaskaa.
Ahneuden
perkele saattaa myös suurta maailman
murhetta matkaan, niin että muutama
ei saata nukkua yölläkään maailman
murheen tähden. Ja Paavali kirjoittaa,
että maailman murhe saattaa
kuoleman matkaan.
Maailman orja vanhenee
ennen aikaansa. Ja jota vanhemmaksi
ihminen tulee, sitä suuremmaksi
tulee ahneus kokoamaan. Huoruudenperkele
vanhenee iän mukana, niin ettei
hän jaksa enää huorain kanssa fästätä,
mutta ahneuden perkele tulee suuremmaksi.
Ja koska suruton ihminen
seisoo haudan partaalla, silloin on hänellä
suurin murhe maailmasta ikään
kuin hän olisi tässä maailmassa iankaikkista
majaa rakentamassa.
Pakanat uhraavat ruumiinsa vihan perkeleelle
Pakanat uhraavat myös ruumiinsa
vihan perkeleelle. Koska he vihassansa
rupeavat tappelemaan, silloin tulee
moni riidassa ja tappeluksessa raajarikoksi
ja murhatuksi. Ja mitkäs ne ovat
muut, kuin ylpeyden, kunnian ja vihan
perkeleet, jotka hallitsevat maailmaa,
koska niin monta miljoonaa ihmistä tapetaan
sodassa. Ei suinkaan Jumala ole
käskenyt ihmisten tappaa toinen toistansa.
Mutta viha, kateus, ylpeys, kunnia
ja ahneus, ne ovat sodan, riidan ja
tappeluksen pääherrat.
Katsokaa maailmaa kristillisyyden valossa
Katsokaa nyt maailmaa kristillisyyden
valkeudessa.
Katsokaa ihmisiä maailmassa.
Järjetöntä lyhytnäköistä menoa
Katsokaa, kuinka ne elävät,
niin kuin kissat ja koirat, niin kuin järjettömät,
ja pahemmin vielä kuin järjettömät,
sillä hukat elävät paremmin sovussa,
kuin ihmiset. Eivät hukat raada
vertaisiansa muutoin kuin suurimmassa
hädässä. Näin uhraavat suruttomat ja
pakanat ruumiinsa saatanalle. Nimittäin
juopumuksen perkeleelle, huoruuden
perkeleelle, kunnian ja ahneuden perkeleelle,
kateuden ja vihan perkeleelle. Ei
ole yksikään niistä vapaa.
Katselkaamme nyt, kuinka suruttomat
asettavat itsensä tämän maailman
muodon jälkeen. Koska nuori väki asettaa
itsensä maailman muodon jälkeen
koreudessa, isännät ja emännät komeudessa
noudattavat maailman turhuutta,
rakentavat komeat huoneet, ostavat komeat
hevoset, pitävät ristiäisiä, graviaisia
ja häitä, kantavat verkavaatteita ja
silkkihuiveja, siinä he asettavat itsensä
tämän maailman muodon jälkeen.
Vaikka
ei ole pitkä elämän aika, vaikka hän
ei ole kauan olemassa tässä surun ja
murheen laaksossa, kuitenkin hän rakentaa
maan päälle iankaikkisia majoja,
niin kuin hän tässä olisi olemassa monta
tuhatta ajastaikaa.
Hän kaivaa maata kynsillänsä ja
luulee sieltä löytävänsä aarnihaudan,
eikä tiedä raukka, mitä siinä aarnihaudassa
on. Voi, surkeaa maailman tilaisuutta,
kuinka hänen pitää oleman tyhmä
ja tomppeli uskomaan, mitä ennen
kirjoitettu on entisen maailman turhuudesta
ja katoavaisuudesta. Kuinka suurimmat
ja voimallisimmat valtakunnat
ovat rauenneet tyhjään. Suurimmat rakennukset
maan päällä ovat hävitetyt.
Ja suurin maailman kunnia on muuttunut
häpeäksi.
Maailman loppu tulee pian
Koska me katselemme maailmaa
kristillisyyden valkeudessa, muuttuu
hän ryövärien luolaksi. Ja se näyttää
nyt, niin kuin olisi koko maailma annettu
saatanan haltuun. Eivätköhän nyt
pakanat mahda ymmärtää, että maailman loppu lähestyy. Sitä odottavat kaikki
Jeesuksen opetuslapset.
Tuomari ja Vapahtaja tulee
He odottavat
sen suuren ja orjantappuroilla kruunatun
Kuninkaan tulevan tuomitsemaan eläviä
ja kuolleita.
He odottavat, koska kuoleman
enkeli tulee leikkaamaan viinapuun
oksat.
He odottavat, koska hän tulee sotkemaan
vihansa viinakuurnan, niin että
veri juoksee kuudenkymmenen vakomitan
päähän.
He odottavat, koska iankaikkinen
päivä valkenee. He odottavat,
koska Jumalan Poika tulee taivaan pilvissä
pelastamaan köyhän morsiamensa,
jonka hän omalla verellänsä on maasta
ostanut.
Sillä tässä maailmassa, missä
suruttomat ja pakanat uhraavat jäseniänsä
saatanalle, tässä ei ole suinkaan hauska
kristityillä asua, pilkkaajien ja vainoojien
keskellä, vaan ylös, ylös, freistaa
ja ikävöitsee Vapahtajan morsian.
Ylös, ylös, nostaa hän käsiänsä ja huokaa,
koska se autuaallinen aika tulee,
jona kaikki kristityt pääsevät siirtymään
surun laaksosta taivaaseen.
Me toivomme!
Meidän toivomme on, ettei ole enää
niin pitkä aika, ennen kuin se suuri Ristinkantaja
tulee korjaamaan omiansa,
jos he vaan kärsivällisyydellä odottavat
sitä autuaallista hetkeä, ja pysyvät kalliimmassa
uskossansa loppuun asti.
Autuas
on se, joka voittaa. Hänen pitää
syömän mannaa, joka taivaasta sataa, ja
elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.
Ja Jumala pyyhkii heidän kyyneleensä
pois, ja antaa heille iankaikkisen
rauhan.
Silloin saavat kaikki lihan orjat
nähdä, että sen, joka lihassansa kylvää,
pitää myös lihastansa turmeluksen niittämän.
Mutta joka hengessä kylvää, hänen
pitää hengessä siunauksen niittämän.
Amen
.............
Rovastin päiväsaarna Roomalaiskirjeen kohdasta nivoutuu täysin Jaakobin kirjeen avaukseen ja muodostaa sen kanssa kokonaisuuden.
Vaikka tämä saarna on varsin ankara mielestäni Laestadius antaa kielteisen kautta todella käytännöllisen ja selkeän käsityksen siitä, mitä tarkotitaa tuo apostoli Paavalin merkillinen "että te antaisitte teidän
ruumiinne eläväksi, pyhäksi ja Jumalalle
otolliseksi uhriksi, joka on teidän toimellinen
jumalanpalveluksenne."
Todellakin, ihmiset - Laestadiuksen saarnojen suruttomat ja pakanat - uhraavat hekin itsensä monenlaisille asioille, joka kristillisyyden valossa osoittautuvat ryövärien luolaksi, tuhoisiksi sekä ajassa että iankaikkisuudessa.
Pohjolan pasuuna töräyttää tässä saarnassaan, että loppu tulee pian ja silloin nähdään, millaista hedelmää kunkin elämässään antama uhri on tuottanut.
No comments:
Post a Comment